Behandlingar

Förebyggande tandvård

För att behålla dina tänder livet ut stödjer vi dig i din egenvård genom regelbundna munhälsokontroller. Vi hjälper dig att förebygga sjukdomar i munhålan samt att förhindra sjukdomsutveckling genom att ta bort tandsten, fluorbehandla och instruera egenvård.

Lagningar

Om en tand drabbats av karies måste bakterierna avlägsnas och därefter fylls hålet igen med ett tandfärgat plastmaterial. Vi använder oss endast av högkvalitativa material för att uppnå bästa möjliga resultat. Det finns också möjlighet att byta ut amalgamfyllning, sluta mellanrum och göra fasader då med en estetisk indikation.

Rotbehandlingar

Lagas inte ett hål i tid blir tanden innanmäte inflammerat och till slut infekterad. Då måste tanden rotbehandlas. Först rengörs tanden inuti och försluts därefter med standardiserat material.

Tanduttagningar

Om en tand är så skadad att den inte går att rädda måste den tas bort. Efter smärtfri bedövning kan tanden försiktigt tas ut med fina instrument. Det är inte längre så traumatiskt som det var förr i tiden.

Tandimplantat

Saknar du en eller flera tänder så finns det flera sätt att ersätta dem. Med ett tandimplantat får du en ersättning som är tandlik och man behöver inte involvera andra kringliggande tänder. Ett alternativ till den mer vanliga bron.

Barntandvård

Vi tycker att det är viktigt att barn går regelbundet till tandläkaren. Hos oss får barnen träffa tandläkaren varje år så att bettutveckling kan följas och munsjukdomar kan förebyggas. Att redan i tidig ålder vänja barnet vid tandläkarbesök minskar risken för framtida tandvårdsrädsla. Alla barn och ungdomar mellan 3-21 år erhåller kostnadsfri tandvård.

Estetisk tandvård

Att inte våga skratta eller le och visa tänderna kan påverka ditt liv på ett mycket negativt sätt. Med åren är det oundvikligt att dina tänder förändras till både form och färg, kanske har olyckan varit framme och skadat dem eller du kanske har medfödda defekter som tidigare inte gick att åtgärda. Estetisk tandvård handlar om att förbättra ditt leende, helhetsintryck och munhälsa och med modern teknik och kunskap kan vi göra mycket för att hjälpa dig. Den estetiska tandvården har gjort stora landvinningar på senare år och det mesta går idag att åtgärda. En arsenal av behandlingsalternativ finns, exempelvis tandblekning, porslinslaminat, tandreglering och implantat.

Skatteverket har från den 1 januari 2015 inför skatteplikt på estetisk tandvård. Detta innebär moms om 25% måste läggas till tandblekning och fasad/kron behandlingar som enbart utförs i kosmetiskt syfte.

Tandblekning

För ljusare och vitare tänder erbjuder vi både klinik- och hemblekning. Klinikblekning sker med någon timmas behandling under personalens kontroll i behandlingsstolen, ger ett snabbare resultat men lika effektiv blekning som hemblekning.

Hemblekning är en behandlingsmetod för dig som vill bleka i hemmet i din egen takt. Metoden är även lämplig för dig som vill fräscha upp ditt leende efter en tidigare tandblekning. Hemblekning sker med en individuellt anpassad blekningsskena i mjuk plast som fylls med en gel och
placeras över tänderna. Behandlingen kan antingen ske på dagen eller på natten medan du sover. Den generella behandlingstiden är 7-10 dagar och ger ett 2-3 nyanser ljusare leende.

Skalfasader

Är emaljen skadad eller om Du är missnöjd med formen på dina tänder kan skalfasader var lösningen för dig. Porslinsfasader, skalfasader eller tandfasader som de också kallas är lövtunna skikt som fästs på tandens framsida så att de ser vackrare och friskare ut. Behandlingen inleds med en lätt konturering av tandens framsida och inom ett par veckor är ett nytt leende på plats.