Även tänderna behöver återhämtning

Vet du att varje gång vi stoppar mat i munnen startar en syraattack på tänderna. Då börjar en nedbrytning av tandsubstansen, denna fortsätter så länge intaget fortgår samt ungefär 30 minuter därefter. Tänderna börjar sedan återhämta sig för att kunna stå emot framtida syraattacker. Därför är det viktigt att inte småäta då det leder till en kontinuerlig nedbrytning av tanden.

Två timmar mellan måltiderna är en bra tumregel för att tänderna ska hinna återhämta sig.

Låt oss ”relaxa” mellan måltiderna.

Saliven – vårt naturliga skydd

Munnen innehåller massor av bakterier. En del av dem fyller en viktig funktion, andra kan ställa till skada.

Vi är duktiga på att borsta tänderna varje dag. Men det krävs mer än tandborstning för att få bukt med bakterierna.

Vår saliv! Saliven sköljer rent tänderna och bidrar till att skydda dem. Kalcium, fosfat och bikarbonat är viktiga ämnen i saliven. De båda första hjälper till att reparera tidigare kariesskador. Bikarbonaten bidrar till att minska syrahalten i bakteriebeläggningen på tänderna. I saliven finns också så kallade antimikrobiella ämnen som hjälper till att försvara mot munhålans bakterier.

Ju mer saliv, desto bättre. Salivens kvalitet och mängd kan faktiskt förbättras av att man äter mat som sätter tänderna i arbete. Mat som morötter, grovt bröd och äpple ger dina tänder ett motionspass som inte bara är gott utan också påverkar saliven positivt.

Om du ofta känner dig torr i munnen och misstänker att dina salivkörtlar inte producerar tillräckligt mycket saliv, ta gärna kontakt med oss eller din tandläkare om du inte är patient hos oss.

Tandblekning

Våren innebär stort intresse för vita tänder. Vilket medel är då bäst?

Läkemedelsverket har gjort en granskning som visar att många produkter har stora brister och kan leda till att konsumenter använder produkterna på fel sätt. Det finns nämligen tillstånd i munhålan då det är olämpligt att bleka tänderna.

När du bleker tänderna hos oss ser vi till att tandblekningen blir trygg och säker.

Vi bjuder på träning

Vi ser en koppling mellan munhälsa och fysisk hälsa. Vi tror att ett aktivt liv, en kropp i rörelse, kommer även att främja tandhälsan. Välmående inifrån och ut. Vi erbjuder därför alla våra återkommande patienter att träna gratis på vårt exklusiva systerbolag B-ROOM.

Hur går det till?
För varje undersökning erbjuds du som patient ett gratis träningskort att nyttja på B-ROOM.

Hos oss får du inte bara starka tänder utan även en stark och hälsosam kropp.