Arkiv för september, 2019

Stark genom klimakteriet

I torsdags hade vi Monika Björn på besök. Yoga och föreläsning ”Stark genom klimakteriet” som bygger på hennes senaste bok.
Kunskap och givande diskussioner kring symptom och behandling från förklimakterie till menopaus. Torra slemhinnor och hormonell obalans hänger ihop. Muntorrhet och torra slemhinnor hänger ihop. Något vi ofta ser och pratar om hos oss.

Muntorrhet (xerostomi) är särskilt största orsaken till dålig munhälsa.
Låt oss prata mer om det på kliniken.

Varm hälsning,

Betty Wassenius

Spänningshuvudvärk

Tandvården säger ”huvudvärk och ömma käkar kan vara ett tecken på att du behöver en bettskena”. Helt rätt men inte helt så enkelt.

Vår andra tandläkare, Betty Wassenius berättar varför. Hon har som många av er vet tagit några sabbatsår från kliniken för att fortbilda sig i kroppen och hur kropp och knopp hänger ihop. Som hon själv beskriver, helheten är viktigare än delarna och att fastna i delar utan att ta hänsyn till helheten löser inget långsiktigt; det är som att behandla symptom utan att utreda orsaken till besvären.

Så här beskriver hon spänningshuvudvärk:

Om du ofta vaknar med huvudvärk eller ömma käkar kan det bero på att du gnisslar, pressar eller biter ihop dina tänder nattetid. Du kan också pressa dagtid. En bettskena KAN hjälpa. Viktigt dock att se helheten. Vi behöver komma ihåg att värk är kroppens sätt att göra oss uppmärksamma på att något inte står rätt till. Gnissla, pressa eller bita ihop tänder beror ofta på någon yttre faktor som stress, brist på sömn, dålig eller monoton arbetsställning, felaktig kroppshållning, stel nacke, stela axlar samt negativa känslor som oro och ängslan.

Första steget till en lösning på dina symptom är att förstå orsaken. Det är först då vi når hållbar hälsa på individnivå.

Vi är så glada att hon är tillbaka några dagar i veckan och att vi kan tillsammans kan ge bästa vården med helhet i fokus.

På vår facebook och instagram kommer vi att dela film och annat material som kan förebygga spänningshuvudvärk. Följ oss där och bjud in vänner som kan ha nytta av det.

Facebook – Tandläkarna Wassenius

Instagram – @lokstallet_villan; @bettywassenius